X онлайн-виставка ефективного педагогічного досвіду «Освіта Харківщини ХХІ століття» за темою «Нова українська школа: здоров’я дітей – пріоритетна стратегія розвитку освіти в Україні»

Номінація «Здоров’язбережувальна діяльність як пріоритетний напрям розвитку закладу освіти в сучасних умовах»

Тема презентації: Використання здоров’язбережувальних технологій в умовах реалізації Національної стратегії розбудови безпечного і здорового освітнього середовища в Новій українській школі »

/Files/images/shkola_spriyannya_zdorovyu/виставка2.jpg

Інтерактивний методичний захід: Тренінг "Роль оздоровчих технологій у фоомуванні здоров'язбережувальних компетентностей усіх учасників освітнього процесц Харківського ліцею №141"

/Files/images/shkola_spriyannya_zdorovyu/тренинг.jpg

Харківський ліцей №141 Харківської міської ради Харківської області здійснює освітню діяльність уже 50 років (з 1971 р. як середня школа, з 2003 р. – як НВК з ліцеєм, з 2005 р.- як ліцей). З 1995 року очолює навчальний заклад Кравченко Р.М., директор Харківського ліцею №141, учитель-методист, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, нагороджена нагрудними знаками «Відмінник освіти України», «В. Сухомлинського».

Харківський ліцей №141 був серед тих закладів освіти міста, які одними з перших розпочали роботу щодо створення системи психолого-медико-педагогічного захисту, оздоровлення та розвитку учнів. З 2001 р. колектив реалізує авторську програму «Через здоров’я до гармонії світу». Вона передбачає формування в учнів основ культури здоров’я, підвищення рівня фізичної та розумової працездатності школярів, навчальних досягнень та якості знань, зменшення захворюваності всіх здобувачів освітнього процесу через виховання фізичної активності як головного фактору корекції способу життя людини. У 2002/2003 навчальному році ліцей став переможцем Всеукраїнського конкурсу-захисту сучасної моделі навчального закладу – Школи сприяння здоров’ю. Наказом МОН України 23.07.2003 р. № 491/236 Харківський ліцей № 141 включено до Всеукраїнської мережі Шкіл сприяння здоров’ю та присвоєно статус освітньо-інформаційного центру. У 2007 р. ліцей був нагороджений грамотою МОН України за пропаганду здорового способу життя серед дітей та учнівської молоді, впровадження інноваційних виховних технологій і щодо формування культури, позитивної мотивації на здоровий спосіб життя учасників навчально-виховного процесу. Наказом МОН України від 07.12.2009 № 1102 «Про підсумки проведення конкурсу-захисту сучасної моделі навчального закладу – Школи сприяння здоров’ю» ліцей визначено як освітньо-інформаційний центр Національної мережі шкіл сприяння здоров’ю.

У 2012 р. ліцей став переможцем Всеукраїнського конкурсу-захисту сучасної моделі навчального закладу "Школа сприяння здоров'ю", нагородженний срібною медаллю Всеукраїнсього конкурсу "Інноватика в сучасній освіті" у номінації "Упровадження здоров'язберігаючих інноваційних технологій у навчально-виховний процес закладів освіти". Логічним продовженням функціонування Школи сприяння здоров’я стало розроблення власної моделі Школи культури здоров’я, за якою всі підсистеми ліцею спрямовують свою діяльність на створення оздоровчого освітнього середовища, розвиток особистості дитини з її потребами й інтересами, життєвими цінностями шляхом формування її валеологічної свідомості, здорового способу життя. (ІСТОРИЧНИЙ ЕКСКУРС)

У 2020 році у Харківському ліцеї №141 було розроблено власну Стратегію розвитку закладу, одним із пріоритетних напрямків якої є створення безпечного середовища ліцею відповідно до Національної стратегії розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі, реалізація яких лягла в основу вдосконалення моделі Школи культури здоров’я, яка відображає пріоритетні напрями здоров’язбережувальної діяльності Харківського ліцею №141, а саме:

– забезпечення організаційно-гігієнічних умов здійснення освітнього процесу;

– утвердження пріоритету грамотного піклування про здоров’я;

– підбір та навчання педагогічних працівників здоров’язбережувальним технологіям;

– реалізація принципів здоров’язбережувальної педагогіки на практиці через впровадження здоров’язбережувальних технологій;

– навчання здоров’я та виховання культури здоров’я здобувачів освіти;

- моніторинг стану фізичного та психічного здоров’я школярів, вплив здоров’язбережувальних факторів на результативність діяльності ліцею щодо охорони здоров’я учасників освітнього процесу;

– оптимізація діяльності медичної та психологічної служб ліцею;

– попередження «шкільних хвороб», «шкільних стресів»;

– залучення батьків учнів до участі у реалізації авторської програми «Через здоров’я до гармонії світу».

У 2010 році ліцей став учасником проекту «Навчання заради майбутнього – університетські кафедри у школах», який діє на підставі Меморандуму про спільну діяльність закладів вищої освіти та шкіл міста Харкова. В рамках цього проєкту в ліцеї діють університетські кафедри, створені на базі ХНПУ імені Г.С.Сковороди, зокрема: кафедра хімії, кафедра екології та здоров’я людини.

Під керівництвом науковців лабораторії Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна, кафедри «Здоров’я людини, реабілітології і спеціальної психології» ХНПУ імені Г.С.Сковороди розроблено і апробовано методику валеологічної діагностики стану здоров’я учнів ліцею з урахуванням їх віку, проведено діагностику стану фізичного та психологічного здоров’я ліцеїстів, ведеться моніторинг здоров’я. Такі дослідження надалі спрямували здоров’язбережувальну діяльність закладу на збереження здоров’я, його зміцнення, спрямування на розвиток, навчання і виховання, забезпечуючи формування гармонійно розвиненої особистості через систему впровадження в освітній процес здоров’язбережувальних технологій.

ПСИХОЛОГІЧНА СЛУЖБА

Спектр здоров’язбережувальних технологій, які впроваджуються в ліцеї, надзвичайно широкий, особливо у період розбудови безпечного і здорового середовища, в час змін форм навчання, в умовах пандемії COVID-19.

В системі педагоги впроваджують такі здоров’язбережувальні технології (ОСВІТНИЙ ПРОСТІР):

· здоров’язбережувальні освітні технології, які створюють безпечні умови для перебування, навчання та праці в ліцеї – ігрову, проєктну, «Навчання в русі», природовідповідну, інтегроване й інтерактивне навчання, компетентнісний і діяльнісний підхід; /Files/images/shkola_spriyannya_zdorovyu/1.jpg

· оздоровчі - технології, спрямовані на вирішення завдань зміцнення фізичного здоров’я учнів, підвищення потенціалу здоров’я: фізична підготовка, казко-, арт-, ігро-, кольоро-, музико-терапії, гімнастики, самомасаж, аутотренінг, релаксація тощо; /Files/images/shkola_spriyannya_zdorovyu/2.jpg

· технології навчання здоров’ю – гігієнічне навчання, формування життєвих навичок на заняттях з предмету «Основ здоров’я», факультативу «Захисти себе від ВІЛ», профілактика травматизму, інтеграції знань і діяльності на всіх предметах; /Files/images/shkola_spriyannya_zdorovyu/3.jpg

· виховання культури здоров’я – через роботу учнівського самоврядування «Природа без меж - веселка», університетських кафедр, співпрацю з громадськими установами: участь у екологічній акції «Роди і процвітай, земле, рідний край», валеологічній акції «Здоров’я молоді - здоров’я нації», районних заходах «Скажи наркотикам «Ні», «Молодь обирає здоров’я», на районному конкурсі екологічних агітбригад (ІІ місце), заходах Окремого науково-освітнього центру українського козацтва ім. Г.С.Сковороди, конкурсі малюнків «Я за здоровий спосіб життя!»; практичні заняття з вивчення правил дорожнього руху за участі Шкільних офіцерів поліції, екскурсії до МЧС; лекції лікарів міської дитячої поліклініки №13, педагогічні читання «Культура здорового харчування людини» тощо. /Files/images/shkola_spriyannya_zdorovyu/4.jpg

Результативність впровадження здоров’язбережувальних технологій простежується через дослідження психічного та фізичного здоров’я учнів. Моніторинг ставлення учасників освітнього процесу до власного здоров’я свідчить про підвищення рівня усвідомленої відповідальності до збереження власного здоров’я і здоров’я оточуючих. Зазначений результат демонструє ефективність здоров’язбережувальної діяльності ліцею і як наслідок – успішність і конкурентноздатність учасників освітнього процесу у науковій діяльності:

- участь учнів ліцею у інтелектуальних конкурсах: конкурс-захист науково-дослідницьких робіт МАН: 2017/2018 н.р. ІІІ місце на районному етапі секції «Медицина» «Вплив медичних препаратів на вміст сечової кислоти в крові людини» (10-Б клас Зінов`єва Анастасія); 2018/2019 ІІІ місце на обласному етапі Браженко Таїсія секція «валеологія», «Дослідження стану фізичного здоров’я учнів 7-10 класів Харківського ліцею№141», 2019/2020 н.р. ІІІ місце у обласному етапі секція «Валеологія» «Штучна бадьорість» (Трембач Анастасія 11-А); Всеукраїнська онлайн-олімпіада з основ здоров’я (3-6 класи - сертифікати); Всеукраїнська інтернет-олімпіада «Крок до знань – 2021»: категорії «Біологія» Велика Марія (10-А) – ІІ місце, категорії «Хімія» Стародубцева Дар’ю (11-А) – ІІ місце; Х Всеукраїнська учнівська науково-практична конференція (учениця Калєнюк Н. з роботою «Роль постави та профілактика її порушень у школярів 6-х класів Харківського ліцею №141» );

- досягнення вчителів: участь у міському конкурсі на кращий дистанційний курс: Колодязна С.В. - переможець районного етапу конкурсу в 2019 році, номінація «Біологія» (назва курсу «Транспортна система»); 2021 р. учителі початкових класів Замета Н.О. та Строганова Н. В. - переможці у номінації «Початкова школа» (назва курсу «Я досліджую світ. Різноманітність тварин»);

- учителі ліцею розповсюджують свій досвід щодо впровадження здоров’язбережувальних технологій через науково-методичні публікації (див. сайт), семінари для директорів шкіл, заступників, вчителів основ здоров’я, здобувачів вищої освіти. (УПРАВЛіНСЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ)

Важливою умовою у здоров’язбережувальній діяльності також є співпраця з батьками учнів. На батьківських зборах розглядаємо проблеми формування у дітей здоров’язбережувальних компетентностей, а також проводимо бесіди і лекції з батьками: «Умови успішного фізичного виховання дитини в сім’ї, родині», «Гігієнічне виховання дітей – основа здорового способу життя і моралі в сім’ї», «Проблема вільного часу і організації відпочинку дітей», «Приклад батьків у формуванні здорового способу життя». Проводимо виховні заходи, на яких діти разом з батьками змагаються у спортивних конкурсах, іграх, естафетах. (ПАРТНЕРСТВО)

Питання орієнтації на впровадження здоров’язбережувальних технологій, організації освітнього процесу щодо підтримання здоров’я у період розбудови безпечного і здорового середовища– це цілий пласт для плідної здоров’язбережувальної діяльності освітнього закладу, який спонукає на подальшу творчу працю.

Кiлькiсть переглядiв: 222