/Files/images/PISA-2018-Rezultaty-osvitnogo-doslidzhennya-v-Ukrayini36.jpg

Дослідження PISA (Programme for International Student Assessment, офіційний веб-сайт програми www.oecd.org/pisa) проводиться кожні три роки. У ньому беруть участь 15-річні з більш як 70 країн світу.

/Files/images/2022_2023_nr/zhdlzhdzhdye-5-1200x565.png

Детальну інформацію про PISA – рамкові матеріали, зразки завдань попередніх циклів, новини про стан підготовки до проведення дослідження в Україні – розміщено на офіційному сайті Програми в Україні: pisa.testportal.gov.ua.

/Files/images/2023_2024_nr/ogoloshennya_monitoryngovi-doslidzhennya.png

Восени 2022 року, попри всі труднощі та завдяки всебічній підтримці міжнародних партнерів, Україна успішно провела основний етап міжнародного дослідження якості освітиPISA-2022. І вже 05 грудня 2023 р. відбудеться оприлюднення національного та міжнародного звітів за результатами цього циклу дослідження. Однак аналітики Українського центру оцінювання якості освіти ще продовжують досліджувати даніPISA-2018, що вкотре підтверджує неймовірну інформативність даних цього міжнародного моніторингу та їхню практичну цінність для систем освіти, які хочуть змінюватися на краще.

Із передостанньому випуску аналітичного матеріалу«PISA-2018. Україна у центрі уваги»можна дізнаєтися, зокрема, про таке:

  • В Україні більше половини 15-річних підлітків стисле узагальнення змісту тексту своїми словами вважають дуже корисним прийомом роботи для розуміння та запам’ятовування цього тексту. Ще 49% уважають, що дуже корисно з такою метою підкреслювати його важливі частини, а 34% – уважають корисним, прочитавши текст, обговорити його зміст з іншими. Саме ці три прийоми роботи експерти розглядають як найбільш ефективні для розуміння й запам’ятовування тексту. Водночас в Україні 18% підлітків уважають обговорення змісту прочитаного тексту з іншими цілком не корисним. Середнє значення індексу знання прийомів роботи для розуміння та запам’ятовування тексту в Україні близьке до середнього по країнах ОЕСР.
  • Водночас в Україні значення індексу знання прийомів роботи для написання стислого переказу тексту нижче, ніж у середньому по країнах ОЕСР. Більш ніж кожен третій український учень дуже корисними для написання стислого переказу тексту вважає ті ж прийоми роботи, на ефективності яких наголошують експерти. Водночас до 10% учнів мають думку, протилежну до думки експертів.
  • В Україні вищий рівень обізнаности з прийомами роботи з текстами для розуміння, запам’ятовування та написання стислого переказу мають учні у великих містах та в ліцеях / гімназіях / спеціалізованих школах, а також дівчата та учні з вищим соціально-економічним статусом.
  • Що вищий рівень обізнаности з прийомами роботи для розуміння, запам’ятовування та написання стислого переказу тексту мають учні, то вищі в них результати із читання. В Україні збільшення на одиницю індексів знання прийомів роботи з текстами пов’язане із суттєвим підвищенням результатів із читання більш як на 30 балів після врахування соціально-економічного статусу учнів і шкіл.

/Files/images/2022_2023_nr/pisa2025.png

28 лютого 2023 року було підписано угоду про участь України в міжнародному дослідженні якості освіти PISA-2025.

Угодою між Міністерством освіти і науки України, Українським центром оцінювання якості освіти та Організацією економічного співробітництва та розвитку визначено умови проведення міжнародного дослідження якості освіти PISA-2025(Programme for International Student Assessment) в Україні.

Також угода ставить на меті регулювання співпраці, визначає права й обов’язки сторін у підготовці та проведенні дослідження.

Зібрані за допомогою PISA дані допоможуть аналітикам простежити зв’язок між передумовами і результатами освіти. Крім того, отримані результати дозволять врахувати результати освітніх вимірювань для коригування державної політики у відповідній сфері з урахуванням потреб післявоєнного відновлення України.

/Files/images/2022_2023_nr/кпц.png

Із 3 по 26 жовтня в Україні тривав один із найважливіших етапів основного етапу міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022 – збирання даних у закладах освіти, які потрапили до вибірки учасників.

Упродовж цього періоду понад 3500 учнів / студентів зі 177 закладів освіти пройшли тестування з трьох ключових галузей дослідження (математики (основна галузь циклу PISA-2022), читання, природничо-наукових дисциплін) таінноваційної для циклу 2022 року галузі – креативного мислення, а також заповнили анкети, зокрема щодо володіння інформаційно-комунікаційними навичками.

Збирання даних у межах основного етапу PISA-2022 мало відбутися ще у квітні-травні цього року, однак через широкомасштабне вторгнення росії цей етап у закладах освіти України було відтерміновано до відносної стабілізації ситуації.

Можливість повернутися до питань проведення дослідження з’явилася наприкінці літа, коли Міністерство освіти і науки України та Український центр оцінювання якості освіти за постійної взаємодії з міжнародними партнерами погодили новий, спеціально адаптований для України графік проведення дослідження. Завдяки цьому в неймовірно стислі терміни (фактично за один місяць, хоча зазвичай на ці процедури відводиться 4-5 місяців) удалося здійснити всі підготовчі заходи, щоб у жовтні зайти в заклади освіти і таким чином не втратити останнього шансу на проведення цього циклу дослідження, адже за правилами PISA дані всіх країн учасниць мають бути зібрані до кінця 2022 року, аби ці дані були порівнювані.

За планами мирного часу, в основному етапі PISA-2022 від України мали взяти участь понад 7000 п’ятнадцятирічних учнів/студентів, репрезентативно представивши всі регіони країни (окрім АР Крим). На жаль, досягти цього показника в умовах війни не вдалося, і на етапі початку процедур збору даних база учасників містила 5486 учнів/студентів. Однак не всі потенційні учасники з різних причин, зокрема й через загострення безпекової ситуації, змогли взяти участь у дослідженні. Тому в результаті у цьому етапі PISA-2022 взяли участь понад 3500 українських учнів/студентів.

Даний етап дослідження відбувався в умовах війни: учасникам, педагогам і організаторам доводилося долати труднощі, щоб дістатись до закладу освіти, де проходило тестування, переривати тестування, щоб спуститися в укриття під час повітряних тривог.

Наступний етап – це обробка й узагальнення зібраних під час тестування та анкетування учнів / студентів даних, зокрема введення в систему відповідей учнів / студентів на відкриті питання анкет, а також перевірка (кодування) відповідей на тестові завдання, які передбачали надання відкритої відповіді. Варто зазначити, що більшість завдань PISA – це завдання, відповіді на які учасники надавали самостійно, а не вибирали серед запропонованих варіантів. Усі ці відповіді мають бути уніфіковано й об’єктивно перевірені. Це фахово вміють робити вчителі й викладачі з України, які пройшли навчання за міжнародними стандартами й знайшли змогу попрацювати у вільний від основної роботи час для спільної справи. Складний, багатоетапний процес кодування, який зокрема передбачає шестиразову незалежну перевірку певної частини тих самих відповідей учнів / студентів для забезпечення максимальної узгодженості оцінювання, триватиме аж до середини грудня, щоб до кінця року наша країна могла передати зібрані дані до міжнародної бази даних.

Міжнародний звіт за підсумками оброблення й складного багатоетапного аналізу цих даних з’явиться лише через рік – у грудні 2023 року.

/Files/images/2021_2022_nr/pisa2022.png

Упродовж 4 квітня – 20 травня 2022 року Україна візьме участь в основному етапі міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022. План заходів щодо підготовки та проведення дослідження затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 09.12.2021 № 1336.

За інформацією Українського центру оцінювання якості освіти провідною галуззю циклу PISA-2022 буде математика, а додатковою інноваційною галуззю – креативне мислення. Для України цей цикл буде особливим ще й з огляду на те, що вперше масштабне порівняльне дослідження буде проведено у комп’ютерному форматі.

/Files/images/kartynky-dlya-ogoloshennya-8.png

На сьогодні на міжнародному рівні триває вирішення низки питань щодо можливості реалізації пілотного етапу PISA-2021 після подолання кризи, спричиненої епідемією коронавірусу. Зокрема розглядається можливість перенесення дослідження на вересень–листопад 2020 року або на квітень–травень 2021 року. Однак остаточне рішення буде залежати від рекомендацій ОЕСР – організації, що керує проєктом PISA.

Дослідження PISA перенесено з 2021 на 2022 рік через пандемію COVID-19

Основний етап чергового циклу дослідження PISA було заплановано на 2021 рік. Йому мав передувати пілотний етап у 2020 році. Однак через карантинні обмеження, пов’язані з пандемією COVID-19, країни-учасниці дослідження PISA, з-поміж яких і Україна, не змогли провести пілотний етап дослідження.

Зважаючи на ситуацію, Організація економічного співробітництва і розвитку, яка відповідає за проведення дослідження PISA, ухвалила рішення продовжити поточний цикл дослідження та змістити всі наступні цикли PISA на один рік.

Відповідно поточний цикл PISA матиме назву Міжнародне дослідження якості освіти PISA-2022, а його основний етап відбудеться у 2022 році.

До цього , організація економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) у червні 2020 року ухвалила рішення про перенесення пілотного етапу міжнародного дослідження якості освіти PISA-2021, який мав проходити у 2020 році, на 2021 рік.
Ухвалене ОЕСР рішення про зміну термінів дасть можливість якісно й повноцінно провести пілотний етап, а отже, ретельно підготуватися до основного етапу дослідження, що буде проведений у 2022 році. Пілотний етап дослідження проходитиме у квітні-травні 2021 року.


На виконання Постанови Кабінету Міністрів України №211 від 11 березня 2020 року Міністерство освіти і науки України ухвалило рішення про відтермінування проведення пілотного етапу міжнародного дослідження якості освіти PISA-2021.

PISA-2018. Результати України

Кiлькiсть переглядiв: 1464